Eskiden Kullanıcı ara yüz tasarımı (UI-User Interface Design) denince bu kavramı çok havalı bulunurdu. Ama zamanla anlaşıldı ki hedef kitlesini/kullanıcısını doğru tanıyan, onların istek ve beklentileri öngörerek bunu kullanıcı ara yüz ekranlarına doğru ve işlevsel bir tasarım dili ile yansıtabilen herkes bu işi rahatlıkla yapabilir.
Kullanıcı ara yüz tasarımı; kullanıcı ara yüz çeşitleri arasında (Grafiksel, işitsel, dokunsal vb.) iletişim ve etkileşim köprüsü görevi gören kullanıcı ara yüzlerinin tasarlandığı tasarım disiplinidir.
Günümüzde ara yüz denince sadece internetin görünen yüzleri için (İnternet siteleri, uygulama tasarımları, oyun platformları vb.) yapılan tasarım anlayışı sanılsa da işin doğrusu aslında bu değildir.
Kullandığımız çoğu şey, internet uyumlu olsun ya da olmasın, bilgisayar odaklı olan bir çeşit kullanıcı ara yüzüne sahiptir. Masaüstü/dizüstü bilgisayarlar, tabletler, akıllı telefonlar, akıllı televizyonlar, yeni nesil akıllı saatler, beyaz eşyalar, sürücü ekranları, navigasyonlar, gps’ler her gün kullandığımız bankamatikler vb. en yaygın kullanıcı ara yüz örneklerinden bazılarıdır.
Ara yüz denilince kastedilen sadece grafiksel kullanıcı ara yüzü değildir. Geniş anlamıyla ara yüzün tanımı şöyle yapılabilir: Herhangi bir programlama bilgisine sahip olmayan kullanıcıların da bilgisayar veya programları ve komutları içeren makineleri kullanabilmelerini mümkün kılmak için geliştirilen görsel, dokunsal veya işitsel kumanda ekran/araçlarının tümü.
Kullanıcı ara yüz tasarımı, temelde minimalist ve sade bir tasarım anlayışı sunmalıdır. Kullanım kolaylığı ve kullanıcı dostu özellikleri ile kullanıcılara keyifli bir deneyim sunarak kullanıcılar ile en etkin şekilde etkileşime geçebilmelidir.
Web sitesi özelinde kullanabileceğiniz ara yüz tavsiyeleri:
Daha verimli ara yüz tasarımları yapabilmeniz için hedef kitlenizi (Kullanıcı/Ziyaretçileri) iyi tanımanız gerekir. Uygulamanızı veya sitenizi kullanan ya da kullanacak kişilerin belirli bir amacı olduklarını lütfen unutmayın!
- İlk göze çarpan hedef ve amaca uygun belirlenmiş, sade ve net mesaj verebilen başlık kullanımları olmalıdır. Bu sayede kullanıcılar kendilerini doğru sayfada ve güvende hissedeceklerdir.
- Çoklu sütun kullanımı yerine, tekli sütun kullanın. Algıyı merkeze toplamış ve akışı hızlandırmış olursunuz.